070-7900120 Basisonderwijs
         070-3120010 gro-up KDV/BSO
FAQ tweede locatie

Frequently Asked Questions (FAQ)
over de opening van een tweede locatie voor Kindcentrum Vroondaal

 

Waarom informeren jullie ouders over zoiets belangrijks per brief, en niet via een bijeenkomst?

We hadden de verhuizing graag met u willen bespreken tijdens een ouderavond, maar als gevolg van de coronacrisis en de sluiting van de school kan die bijeenkomst niet doorgaan. Om u toch goed te informeren hebben we voor een brief gekozen.

Waarom is er geen leerlingenstop ingesteld? Dan hadden we geen tweede locatie nodig gehad.

Onze nieuwbouwlocatie is gebaseerd op 500 leerlingen. Met onze groei werken we naar dat aantal toe; de gemeente verwacht dat van ons. Daarom is een leerlingenstop niet mogelijk. Een leerlingenstop is bovendien geen oplossing. Op basis van het huidige aantal leerlingen komt ons kindcentrum na de zomervakantie al ruimte te kort.

Waarom is er bij de realisatie van de tijdelijke (huidige) locatie geen rekening gehouden met bestaande aantallen en verwachte instroom?

De huisvesting van ons kindcentrum is een verantwoordelijkheid van de gemeente.

Waarom hebben we als ouders geen inspraak in de te kiezen locatie?

Het aanwijzen van een locatie is een bevoegdheid van de gemeente. Het schoolbestuur, het team, de medezeggenschapsraad en ouders hebben hier geen inspraak in.

Waarom is gekozen voor de locatie aan de Beresteinlaan?

Bij het verhuizen naar een dependance is een schoolbestuur afhankelijk van de ruimte die de gemeente aanbiedt. Het schoolbestuur, het team en ouders hebben hier geen inspraak in. Uiteraard houdt de gemeente rekening met de afstand tot de hoofdlocatie. Daarom heeft de gemeente ervoor gekozen om de locatie aan de Beresteinlaan toe te wijzen aan Kindcentrum Vroondaal.

Waarom is KC Vroondaal tevreden met de locatie aan de Beresteinlaan?

We willen voorop stellen dat we ons kindcentrum het liefst huisvesten in één gebouw in de eigen wijk. Nu dat door onze groei en de vertraging van de nieuwbouw niet mogelijk is, begrijpen we dat er tijdelijk een tweede locatie nodig is. Wij zijn tevreden met de aangewezen locatie. Het gebouw bevindt zich, gezien de grootte van onze stad, op redelijk korte afstand van ons hoofdgebouw. Het gebouw heeft een eigen ingang en een groot, afgesloten speelplein. De lokalen zijn ruimer dan in ons huidige kindcentrum en bieden volop mogelijkheden voor ons projectonderwijs. Voor we het gebouw kunnen betrekken, wordt het opgeknapt. We zijn in overleg met de gemeente over het gebruik van de sporthal en sportcampus die zich nabij het pand bevinden. 

Welke maatregelen neemt de school om de veiligheid te garanderen op de nieuwe locatie, aan een drukke weg vlak naast het Zuid-West College?

Het gebouw dat wij betrekken heeft een eigen ingang en een afgeschermd plein. Onze ingang bevindt zich in een andere straat dan de ingang van het Zuid-West College. De gebouwen zitten weliswaar aan elkaar vast, maar de doorgang is afgesloten. Om ervoor te zorgen dat uw kind veilig van en naar school komt en het u geen extra tijd kost, onderzoeken wij de mogelijkheden tot busvervoer.

Mijn kind kan straks niet meer zelfstandig lopend of op de fiets naar school.  

Wij begrijpen dat u uw kind liever niet alleen laat fietsen, en dat brengen en halen u veel tijd kost. Daarom onderzoeken wij de mogelijkheden van busvervoer. Uw kind kan wel lopend of op de fiets naar de Madepolderweg, waar de bus vertrekt.

Waarom verhuist de bovenbouw naar de tweede locatie, en waarom niet de onderbouw? De bovenbouw is al zo vaak verhuisd en heeft stabiliteit nodig.

Het team heeft gekozen voor de bovenbouw om de doorgaande leerlijn van 0-13 zo min mogelijk te onderbreken. Als we de middelste groepen naar een andere locatie verhuizen, ontbreekt de doorgaande lijn. Het verhuizen van de jongste groepen is niet mogelijk, omdat met name het onderwijsgedeelte van ons kindcentrum groeit. De gemeente stelt extra ruimte beschikbaar voor onderwijs, niet voor opvang. Wij denken bovendien dat bovenbouwleerlingen deze stap het beste aankunnen. Zij zijn er het meest aan toe hun blik op de wereld te vergroten. Voor leerlingen uit de hoogste groepen kan het een goede voorbereiding zijn op de stap naar het voortgezet onderwijs. De ruimtes en het schoolplein aan de Beresteinlaan zijn meer geschikt voor oudere dan voor jongere leerlingen. Daar komt bij dat we met oudere leerlingen beter over een verhuizing kunnen communiceren.

We begrijpen dat het vervelend is als kinderen meerdere keren van schoolgebouw moeten veranderen. Dat geldt zowel voor leerlingen uit de boven- als onderbouw. Ook voor leerlingen uit de onderbouw zou verhuizing naar de Beresteinlaan betekenen dat ze op drie verschillende locaties naar school gaan. Voor onze groeischool is dit nu helaas de situatie waar we mee te maken hebben. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ook de nieuwe locatie een vertrouwde en stabiele plek voor onze leerlingen zal zijn!

Diverse ouders hebben hun kind van de opvang gehaald of zijn voornemens dat te doen vanaf de zomervakantie, vanuit de gedachte dat de kinderen in groep 7 iedere dag zelf naar huis kunnen komen. Hoe gaat de school borgen dat dit nog mogelijk is?

Door middel van het busvervoer dat wij voornemens zijn te organiseren, worden alle kinderen ’s ochtends van de Madepolderweg naar de Beresteinlaan, en ’s middags na schooltijd weer terug gebracht. De BSO blijft op de Madepolderweg. Kinderen kunnen ’s middags bij aankomst aan de Madepolderweg naar de BSO, of lopend of op de fiets naar huis.

Hoe zorgen jullie ervoor dat de twee locaties met elkaar verbonden blijven?

Over de invulling hiervan gaan we in overleg met de klankbordgroep. We zien veel mogelijkheden om dit op een goede manier te doen en denken hier graag samen met ouders over na.

In hoeverre is er voldoende speelruimte voor de kinderen?

Bij het gebouw bevindt zich een groot, afgesloten speelplein. Nabij het pand zijn een sporthal en een sportcampus. We zijn in overleg met de gemeente over het gebruik hiervan.

Hoe gaat het met de inzet van de pedagogisch medewerkers bij het IPC-onderwijs en tijdens de overblijf? Is dit gegarandeerd zoals het nu gaat? Zo nee, hoe wordt dan de kwaliteit geborgd?

Ook op de nieuwe locatie zetten we pedagogisch medewerkers in bij het onderwijs en de tussenschoolse opvang. Deze manier van werken is onlosmakelijk verbonden met ons kindcentrum. Het is hierbij een groot voordeel dat de tweede locatie zo dichtbij is.

Heeft u een vraag die hier niet tussen staat? Stel hem ons via kindcentrumvroondaal@scoh.nl.